Friday, February 11, 2011

Catch Me If You Can. Film degil. Sehir.

Merhabaaa!!

Yine 1 hafta gozukmedim hic. Ne kerata seyim!

Bu sirada neler oldu neler!

KOSKOCA bir ulke, firavunlara uzanan guzelim uygarlik sallandi, sallandi, sallandi ve sonunda fazlaliklarini silkeledi, dengesini buldu bulacak. Az kaldi. 

Dine inandiklari kadar bilime ve sekse de inanan Firavunlar ne dusunurdu acaba bugun yasananlar konusunda??

Misir'daki olaylarla ilgili yapilan en guzel yorumlardan birine NTV'de rastladim.

"Twitter'larin, Youtube'larin savasina develerle cevap vermeye benzedi hukumetin yaptiklari."

Bastan kaybedilmis bir savas. Belki butun unsurlar kusursuz bir sekilde bir araya geldigi icin Misir halki zafere ulasti. Belki de cok sansliydilar, bilemiyorum ama kesin olan bir sey var ki tarihin akisini degistiren HALKTIR.

Halk isterse, alir.

Istemek icin de birlik beraberlik gerekir. Sagduyu gerekir. Senkronizasyon gerekir.

Bunlarin hicbiri bizde yok. O yuzden aranizda bu olaylari izlerken "Ahh beee!! Biz de yapabilsek soyle bir sey!!" diyenleriniz olduysa bosuna umutlanmayin derim.

Aslinda bu dusunduklerimi burdan yazmasam mi acaba? Bugun yine goz gore gore sacmaligin daniskasi sifatiyla 163 kisi daha hapsi boyladi cunku. Tum dunyanin erisimine acik olan bu platformda boyle yazmaya cizmeye devam edersem bir gun New York Turk Buyukelciliginden bir telefon alir miyim acaba??

"Sayin Duygu Aktan. Vizeniz iptal edildi. Lutfen pilinizi pirtinizi toplayin ve ilk ucakla derhal Ankara'ya donun. Zira once goz altina ardindan da sorgusuz sualsiz hapse alinacaksiniz. Bolucu soylemleriniz olmus ve kacabileceginizden endise ediyoruz. O yuzden suclu olup olmadiginiz KANITLANMAMIS OLMASINA RAGMEN biz yine de sizi suresi belirsiz olarak hapse atiyoruz. Buyrun, sikiysa itiraz edin."

Hukuk sistemimiz her zaman cok guzel islemistir. Artik KUSURSUZ isliyor.

Merak ediyorum insan gibi kendilerini hakka hukuka adamis normal avukatlarin toplanip bu olup biteni protesto etmek falan gibi bir dertleri var midir acaba?

Aaaaa ama cevabi biliyorum. Hatta basta da demistim.

YOK. Cunku birlik butunluk yok. Senkronizasyon yok.

Bir de Amerikalilara bireysel derler! En ufak bir olayda aninda orgutlenen, ters gidene karsi cikan bu toplum nasil bizden daha bireyci oluyor anlayamiyorum. Sadece New York degil, simdiye kadar hangi sehre gittiysem muhakkak bir protesto gosterisine denk geldim. Washington D.C, San Francisco, Boston...

Kapitalizmin adi cikmis dokuza, hayatta inmez sekize.

Neyse. Ben bugun asil deginmek istedigim konuya geleyim.

New York'ta gazete okumak.
KESINNNLIKLE kolay is degil. Hele de biraz detayci, biraz ilgili bir tipseniz yandiniz.

Bakin anlatayim.

Bir suru gazete var. Tamam normal. Ondan Turkiye'de de var Allahtan. Ama buradaki bir suru gazete sadece Amerika ve dunya gundemleriyle ilgili degil. Dogrudan New York gundemiyle de ilgili.

New York Times ve Wall Street Journal en cok okunan iki gazete. Bunlar parali olanlar.

Bir de halka hizmet olarak gunluk cikarilan bedava gazeteler var ki evlere senlik! AM New York ve Metro da bedava gazetelerin en cok okunan iki tanesi.

Simdiden oldu mu size her gun takip etmeniz gereken 4 gazete. Bir de ustune haftalik ve aylik cikan dergiler var: New York Magazine, The New Yorker, Time Out New York, The New York Times Magazine...Devam etmeyecegim. Artik kafanizda bir imaj olusmustur.

Bir de tum bu gazete ve dergilerin temel olarak odaklandiklari alanlar farkli. O yuzden cok buyuk gundem maddeleri disinda, gercekten icerikleri de farkli.

E biz de insaniz! Hem de isi gucu olan insanlariz. (Ben pek degilim ama cogunluk oyle yani) Nasil takip edecegiz biz New York yasamini!?! Nasil New York'u avcumuzun icine alacagiz?

Alamayacagiz. Mumkun degil. Yasanan tum etkinlikleri, konserleri, sergileri, populer filmleri, bagimsiz filmleri, acilan kapanan restoranlari, mekanlari, evleri, unlu insanlari, unsuz insanlari, siradan olaylari, siradisi olaylari vs vs hepsini takip etmemiz MUMKUN DEGIL.

Ne yapiyoruz o zaman biz de?

Puzzle yapiyoruz. Gundem puzzle'i.En azindan ben oyle yapiyorum.

New York Times'in ana haberlerini ve haftasonu eklerini.
Wall Street Journal'in New York ekini, "Personal Journal" ekini ve haftasonlari "Off Duty" ekini.
AM New York'un ilk yarisini.
Metro'nun da son yarisini.
Dergilerinse bir kismini internetten, bir kismini Iphone'dan.

Bu arada kisisel hobilerim icin takip ettigim zavalli Vogue ve W dergileri de haftalarca salondaki sehpanin uzerinde kapagi hic acilmadan beni bekleyebiliyor.

Bir de hakkini yemeyelim, bu kutsal gorevde biz takip savascilarina yardimci olmak icin kurulmus yuzbinlerce web sitesi var. 

NYCGo
MUG (Manhattan User's Guide)
UrbanDaddy
UrbanSpoon
Racked
Curbed
Eater
Hatta ve hatta artik Twitter da benzeri bir amaca hizmet eder hale geldi. (Nedendir  asla sasmam ben de yeniden aktif kullanici haline geldim. @duyguaktan beklerim. Ilk ciktigi zamanlarda heves edip derhal uzerine atlayip, sonra uzun sure yuzune bakmadigim guzelim Oten Kus hesabim.)

18. Tam 18 tane farkli gundem araci saydim. Soyleyin bana normal bir insanin tum bunlari takip etmesi mumkun mu?? Kaldi ki hadi manyak diyelim. 18 gazete, dergi ve websitesinin 18'ini de yakindan takip ediyor diyelim. Yine de sehri avcunun icinde kistirmayi basaramaz.

Basaramaz. Daha hic bahsetmedigim yerel yayinlar var. Brooklyn icin ayri cikan yayinlar var, Manhattan icin zaten basli basina yazilip durulan koca bir dunya var. Sonra mahalle mahalle ayri cikan yayinlar da var. Lower East, Harlem, Tribeca, Soho, Upper West, Financial District. Bunlarin her birinin kendine ozgu birer kimligi ve kendine ozgu gundemleri var.

Unutun yani mumkun degil.

Gecenlerde bir gun "Tamam ya! Soz ucar, yazi kalir. Not alayim dedim! Sadece WSJ'in "Off Duty" ekine 15 dakika goz gezdirme ve not alma maceram soyle bir sayfayla sonuclandi:
Olmadi yani.

Hergun onlarca New York hayraninin, bu sehre yeni gelmis tazecik, merakli genclerin yitip gittigi bu takip savasinda goreceli olarak da olsa basarili olmak icin kendinize siki bir arkadas agi kurmak zorundasiniz.

Herkesin degisik alanlarda katkida bulundugu ortak bir havuzunuz olmali.

Bir savasci MET ve Lincoln Center'daki opera ve baleleri takip etse, digeri tumuyle Broadway showlarindan sorumlu olsa, ve bir digeri film gosterimlerini alsa...Bu sirada da iki uc tanesi festivaller ve konserlerle ugrasirken, diger 15-20 tanesi restoranlarin icine gomulse New York'u alasagi edebilir miyiz acaba??

Yok edemeyiz. Muzeleri, (evet, sadece 15,000 tanesini) galerileri, tiyatrolari (hem off Broadway hem de Off-off Broadway), parklari, acik hava etkinliklerini ve daha su yuzune cikmayan yuzbinlerce olayi unuttuk.

Burasi New York.

Bu sehri kontrol edemezsiniz, ama arkasindan kosabilirsiniz. Yarista kural da yok. Herkes ve her sey serbest. HER SEY!!! Buyurun istediginizi deneyin.

Ben henuz comez sayilabilecek neredeyse 2 yillik bir New York'lu olarak fena degilim. Sistemimi oturttum sayilir.

%33 takip, %33 tavsiye, %33 taklit ve %1 de sansa birakiyorum isimi ve fena da sonuc almiyorum. New York vs New Yorkers yarisinda herkese yardimci olmaya da hazirim.

Bu sehre gore kisitli butcem ve garip yasam akisimla ben bile gecen haftayi:

1 konser
   

 
Birdland Jazz Club

 1 guzel yemeli icmeli, sarkili turkulu Italyan organizasyonu
Gala Italia'daki Vespa kardesligi

 Gala Italia'daki tasarim bisikletler ve arkada Dancing Angels fotograf serisi


1 story-telling gosterisi, (bundan kesinlikle bahsetmeliyim bir dahaki sefere, cok ilgincti)
ve 
4 restoranla kapattim.

Darisi onumuzdeki haftanin basina.

Haa bu arada unutmadan, San Francisco'yu atlamis degilim. Cok yakinda o mukemmel sehri  de anlatacagim, taktim. Yalniz resimler isi cok uzatti. Facebook'ta arkadas olduklarim bilir, azmettim, 477 tanecik San Fran resmi koydum Face'e. Burada da oyle bir kendini bilmezlik yapacak degilim. Ama resimlerle anlatmak istiyorum bu sehri. Baska yolu yok!!

Hadi bakalim yine fazla yazdim cizdim. Daha da kotusu, ben bunlari yazarken sehirde de bir yandan yeni gazeteler, yeni yayinlar turemistir. Gidip onlari okuyayim, kim ne yapmis ne etmis goreyim, biz ne yapsak ne etsek karar vereyim.

Sizlere de bol saglikli, bol parali, gezmeli tozmali, sazli sozlu bir haftasonu dileyeyim! 

Duygu 

NOT: Ben soz dinlerim demistim. Blog ilk acildigi gunden beri sizlerden gelen yorumlara kulak veriyorum. Ufak tefek "gorunmez" degisikliker yapip duruyorum. Ama bu yazidan sonra yine sizden gelen yorumlar sonucu, daha buyuk bir degisiklik yapacagim ve uzuuuuun uzun tek bir konu uzerinde yogunlasmak yerine, irili ufakli bir suru konuya, olaya, hikayeye deginmeye calisacagim.

Amac en etkin sekilde, cok renkli, cok kapsamli bir resim cizebilmek kafalarda.

Merak etmeyin, Facebook'un bize her gun yasattigi kendini yenileme sendromuna girmeyecegim. Bu arada, yeni resimlerde gezinme olayinin cok ama cok kotu oldugunu dusunuyorum. Gel gelelim cocuk, pardon sayin Zuckerberg, olmus dunyanin en zengin veledi, bizi mi takar...Bakiniz hic kiskanmiyorum. Allah arttirsin.

No comments:

Post a Comment